KORT OM ZINOBEL

Zinobel er etableret i 2011. Nominereret til Danish Beauty Award 2012, 2013 og 2014, og til Årets Hudpleje i helsekostbranchen i 2017, 2018, 2019 og 2020 (vinder af prisen).

Zinobels grundlægger, Joan Arler var selv nomineret til “Årets Ildsjæl 2014”.

Hun har desuden undervist i naturlig hudpleje på helsevejleder uddannelsen i en årrække.

 

Virksomhedens formål er udvikling og afsætning af naturlige, miljøvenlige og effektive hudplejeprodukter af højeste kvalitet.

 

Udvikling og produktion foregår på dansk laboratorium, der opretholder international GMP standard og er tildelt uafhængige miljøcertificeringer.

 

Der anvendes, som en selvfølge, kun certificerede og dokumenterede råvarer, ligesom vi løbende holder os ajour med viden om råvarer, miljøforhold og teknologisk udvikling inden for branchen.

 

Zinobel er skabt af civiløkonom Joan Arler, der i tidligere ansættelsesforhold bl.a. har stået for lanceringen af Blue Hors Totalpleje (Care) og Pickwick Te på det danske marked.

Joan har et indgående kendskab til næringsstoffer, efter at have beskæftiget sig med disse i 18 år før etableringen af Zinobel. Det er bl.a. på grundlag af denne viden hun har udviklet basisrecepterne til Zinobels produkter i samarbejde med kompetente ingeniører.

 


HELE HISTORIEN

Joan Arler bor, sammen med sin mand Peter Børsen, på en gård uden for Kolding. De har 2 voksne døtre, der for længst er fløjet fra reden. Kontoret ligger på gården, hvor det deles af Zinobel og Peters IT firma, AB Software. Peter laver desuden en del opgaver for Zinobel, bl.a. står han for alt IT.

På gården avler de også Dansk Varmblodsheste (Stutteri Lox), og de stræber efter at være så bæredygtige og miljøvenlige som muligt, bl.a. er høet hjemmeavlet og sprøjtemidler uønskede. Urtehaven gødes med hestegødningskompost og selvfølgelig anvendes der heller ikke sprøjtemidler her.


Allerede som teenager, på gymnasiet, var Joan meget interesseret i kemi og biologi. Dengang havde hun et ønske om at blive dyrlæge. Men tingene ændrede sig, og hun tog i stedet en HD i afsætningsøkonomi ved Syddansk Universitet. 

I midten af 80’erne førte det til en stilling som produktchef hos Merrild Kaffe, – for diverse kaffemærker og specielt Pickwick te, som hun stod for relanceringen af. Interessen fra biologien fornægtede sig ikke, da Joan tilegnede sig stor viden om dyrkningen og behandlingen af de forskellige te’er.


Senere fik hun ansvaret for opstart og drift af Blue Hors Care, en del af det LEGO relaterede firma Blue Hors ApS, der ejer og sælger internationale topheste og hingstesæd. Blue Hors Care afdelingen afsætter fodertilskud. Man kan også kalde det specialkosttilskud, til heste. 

I de 18 år Joan bestred dette job, nåede hun at læse utallige videnskabelige artikler og deltage i internationale kurser om vitaminer, mineraler og diverse special ingredienser og optimal kostsammensætning til heste. Hun fik opbygget en stor viden om næringsstoffer.


Joan var vant til at kvaliteten skulle være i top. Det nytter ikke bare at vise hestene en flot indpakning og tro de performer bedre af det. Fodringen måtte være helt igennem seriøs. Og det er en af de værdier Joan har taget med sig videre.


Det var en af de mange søgninger på næringsstoffer, der skulle udvide Joans fokus til også at omfatte hudpleje. Hun opdagede, at et af de stoffer, der blev givet til heste med problematisk sundhedstilstand, havde seriøs dokumentation for at virke plejende på menneske hud, på flere parametre!


Indtil da havde Joan, der nu var rundet de 50 år, ikke interesseret sig synderligt for hudpleje. Hun troede ikke på ”den slags”. Men nu havde der åbnet sig en hel ny verden!


På samme tid var alarmerne omkring parabener og coctail effekter på sit højeste. Der havde ikke været så meget fokus på skadelige ting i hudpleje tidligere. Man havde faktisk ikke været særlig opmærksom på, at noget kunne være skadeligt, og ligeledes var der førhen heller ikke så megen viden om virkningen. Det skulle bare føles umiddelbart rart, være ensartet og dufte godt.


Men efterhånden opstod der øget interesse for begge dele. Både om produkters virkning, og om de var fri for skadelige stoffer.


Joan havde, som de fleste andre, ikke kunnet undgå at høre om de hormonforstyrrende parabener, og var da også på det tidspunkt blevet lidt bekymret for sine unge døtre. Som hun sagde: ”Jeg vil jo gerne være mormor engang”.


Men nu, hvor Joan både var blevet opmærksom på, at noget var skadeligt og andet var reelt virksomt, var hendes interesse vakt for at kaste sig over nærlæsning af videnskabelige artikler, også om hudpleje ingredienser. I løbet af de næste 3 år brugte hun det meste af sin fritid til at læse om emnet.


Og da hun fandt det eksisterende hudplejemarked uoverskueligt, besluttede hun at lave sine egne naturbaserede produkter til familien. Kriterierne var at undgå potentielt skadeligt indhold og samtidig have meget høj koncentration af reelt virksomme ingredienser. Og mest muligt økologisk, især for også at undgå forekomst af sprøjtemiddelrester.


Det var ikke en let proces. Ingredienserne kunne jo ikke lige købes hos den lokale købmand. Noget kunne dog fås andre steder i Danmark, og andet blev bestilt i England og USA. Derefter tog det en hel søndag, og et køkken fyldt op med flasker, bøtter, poser og køkkenmaskiner, at lave en liter creme. Og det lykkedes ikke særlig godt, hverken første eller anden gang. Ét er ingredienser, noget andet at få dem til at arbejde sammen til en homogen masse, især når det er så koncentreret.


Men endelig kom der resultater, som alle i familien var begejstrede for.
Venner og bekendte begyndte efterhånden at spørge, om de måtte købe, og på et tidspunkt, er der et par business orienterede veninder, der skubber så meget på at få disse produkter bredere ud, at Joan tager det næste skridt.


Hun er blevet klar over, at hun har fat i noget helt unikt og er enig i, at produkterne bør ud til alle, der kunne tænke sig at bruge dem. Hun vil heller ikke risikere at sidde som pensionist og fortryde, at hun ikke tog springet. Nogen rystede på hovedet, men flere sagde ”Forfølg din drøm”.


Så i 2011, i en alder af 54 år, siger Joan sit gode job hos Blue Hors op, og starter Zinobel.

Produktionen kan selvfølgelig ikke længere foregå i køkkenet. Der er strenge EU regler om dokumentation og hygiejne, og desuden er der andet i processen, der gør, at det ikke kan laves i storskala i et køkken. 

F.eks. skal der specialmaskiner til, for at varme hurtigt op og kun til en vis temperatur og køle lige så hurtigt ned igen, for at bevare næringsstofferne. Omrøringen skal foregå under nøje overvågning, og specialingredienser tilsættes ved helt bestemte temperaturer.


Det var Joan meget magtpåliggende, at det blev gjort rigtigt. Så det var hverken producent nr. et, to eller tre hun henvendte sig til, der kunne lave produkterne, som ønsket, efter hendes opskrifter.


Heldigvis lykkedes det at finde en producent i Jylland, der kunne, og de var mildest talt vildt begejstrede. Joan fik et glimrende samarbejde med det pågældende firma, hvis dygtige ingeniører har været med ind over udviklingen af produkterne lige siden.


Anstrengelserne bar frugt på den måde, at produkterne blev taget rigtig godt imod i butikkerne og af brugerne, som har vist sig at holde godt fast i Zinobel, også under Joans sygdomsforløb fra 2019 til 2022, hvor hun var mere tilbagetrukket.


Det er glædeligt, når nogen værdsætter den kvalitet, som det her vitterligt er. Og det er da også blevet bekræftet via en lang række nomineringer og priser. Senest som Årets Hudplejeprodukt 2020 i helsekostbranchen.